Besvart spørsmål

Varja

Hvordan fikse små skader i lakken på best mulig måte?

Min nye brukte bil har noen steinsprutskader i lakken. Noen av skadene har rust i seg, hvordan fikser jeg dette for å få best mulig resultat? Og hvor kan jeg kjøpe riktig lakk? Kan jeg feks oppgi chassienummeret på Biltema?

5 år 5 uker

 
Var dette spørsmålet interessant?

Synes du spørsmålet er interessant? Gi en stjerne ved å klikke på den!

   

Hvordan fikse små skader i la......

Antall svar (2)
Sorter på:

Svar 1

Lakkskader utbedres på litt forskjellig måte ettersom hvor dype sårene er og hvor store de er.

Har du lakkskader som går helt inn til metallet og hvor det er rust MÅ du gå grundig til verks. Å prøve å utbedre skaden uten å fjerne rusten er som å pisse i buksene om vinteren fordi du fryser. Godt og varmt med en gang men kjempekaldt etterhvert. Med andre ord. fjerner du ikke rusten og lakkerer oppå rusten, vil rusten fortsette å jobbe under lakken og etterhvert vil du få blærer i lakken med rust under. Da er det et mye større område du må fjerne rusten fra på et senere tidspunkt.

Det finnes produkter som man kan smøre på rusten for å stoppe den. Rusten inngår en kjemisk forbindelse med rustmiddelet som gjør at det ikke fortsetter å ruste. Hvor lenge dette holder er jeg usikker på, men på biler som har noen å på baken så kan disse ruststoppermidlene være et alternativ. På nyere biler ville jeg aldri brukt disse midlene.
Det beste er alltid å fjerne rusten.
Områder med rust behandler du ved å bruke et vannslipepapir. Dette får du kjøpt på Biltema til en rimelig penge. Kjøp minst 3 forskjellige finhetsgrader. 180 , 240 og 400.
Begynn å pusse med det groveste og puss til rusten er borte og kantene i såret er slipt bort.
Bruk så sandpapiret med 240 og fortsett å slipe til du får en jevn overgang fra lakk til grunning og metall. Du skal ha ca 1 cm rand rundt metallet hvor du kan se grunningen i overgangen mellom lakk og metall. Med korning 180 og 240 sliper du med tørt papir. Når du bytter over til et finere sandpapir skal dette også brukes til å slipe bort riper som det grovere sandpapiret har laget. Til slutt sliper du med sandpapiret med finhet (korning) 400. Nå benytte du vann mens du sliper. Når du har slipt ferdig skal det være en gjevn overgang mellom lakk , grunning og metall. Du skal ikke kunne kjenne overganger med pekefingeren hvis du kjenner etter. Ei heller skal kanter kunne sees.
Skyll godt med vann for å få bort slipestøv og tørk deretter med papir eller tørre filler. Vask til slutt med rødsprit eller tynner ( NB! Ikke White sprit, det innholder litt oljedestilater som gjør at grunning og lakk ikke fester seg).
Tørt til slutt med rent papir.
Nå kan du grunne med en grunning. Kjøp en spraygrunning hos en lakkforhandler. En del lakkforetninger leverer spraybokser med dyser som gir et mye bedre og gjevnere resultat enn billigspray på Biltema. Lakken kjøper du hos merkeforhandler eller en lakkforhandler. Fargekoden til din bil står enten i vognkortet eller på et lite skilt i dørkarmen eller i motorrommet.
Lakkbokser fra lakkforhandlere som blander lakken og lager spraybokser med ferdig blandet lakk er MYE bedre enn ferdig lakk. Dysene på disse sprayboksene er minst 10 ganger bedre å spraye med enn billiglakk fra Biltema. Oppgi fargekoden til lakkforretningen så blander de riktig farge til din bil. Dette er en del dyrere enn ferdige lakkbokser i hyllene hos Biltema, men det er en mye bedre lakk. På nyere biler ville jeg aldri ha benyttet lakk fra Biltema.
Dersom du har runde sår så lønner det seg å avgrense området du skal grunne og lakkere ved å benytte avispapir for å dekke til områder som ikke skal lakkeres. Riv eller klipp et hull som er litt større enn området som skal lakkeres. Plasser dette over området så hullet passer med området som skal lakkeres. Rull sammen litt tape og plasser denne mellom lakken om papiret så papiret løfter seg opp og ikke ligger helt nede på lakken. Dermed kan du grunne og lakkere uten at du får en kant/overgang mellom ny og gammel lakk. Legg 2 lag med grunning og minst 3 lag med lakk. Vent minst 10 min mellom hvert grunningslag. La grunningen tørke helst et døgn før du lakkerer. Legg så minst 3 lag med lakk. Har du metallic lakk må du til slutt lakkere med klarlakk på toppen . Legg minst 3 lag med klarlakk.
Husk å stå på en tørr plass. Helst i en garasje uten vind og insekter som kan sette seg på det nylakkerte området.

De letteste sårene er de som ikke går helt inn til metallet men bare inn til grunningen. Er det små knappenåls store sår så kan du spraye litt lakk i lokket på lakkboksen og benytte en tannpirker. Vask godt med rødsprit for å fjerne skitt og fett. Dypp så tannpirkeren i lakken og legg en dråpe i såret.

Vent en uke med å pollere med voks så lakken får tid på å herde skikkelig. lakkstøv som er kommet utenfor området som skal lakkeres kan du fjerne med Lakkrens fra Turtle. Biltema har også en lakkrens som er et brukbart alternativ. Lakkrens er et tyktflytende middel med fine slipepartikler. Voks og poler godt etter at du har benyttet lakkrens.

5 år 5 uker

Svar 2

Hei du ! Dette kan jeg hjelpe deg med !
Det du kan gjøre, er å dra innom et verksted og snakke med dem
du kan også eventuellt dra innom shell stasjoner, som er bilistsenter rundt om i landet, for dem veit jeg at har Turtle Wax produkter for lakkskader, dem har wox og vaskemidler.
Jeg kjøpte selv en sølv metallic wax fra dem, med en "leppestift" på, som er til å utbedre små lakkskader, som steinsprut. Det er ikkenoe problem å dra innom Biltema heller. Snakk med en som jobber der, så finner dere ut av fargekoden til lakken på bilen din, så bør det ordne seg !
Du kan også dra innom Bilextra, for dem har også T.W produkter. Håper dette hjalp litt.

5 år 5 uker

Kilde :

Egne erfaringer
http://www.turtlewax.com/
http://www.shell.no/views/consumers.html

Hei du ! Dette kan jeg hjelpe ......
Lakkskader utbedres på litt f......