Kjøpe bruktbil - hva er de viktig å tenke på?

Stilt av Lektor – 31 januar 2009 - kl. 20:06 Bil, motor og MC > Bil
Når man skal kjøpe bruktbil, hva er det viktig å tenke på? Og hvilke feller bør man passe på å ikke gå i?

7 svar

centro svarte:

31 januar 2009 - kl. 20:23
Gå inn på denne sjekklisten som NAF har utarbeidet så vil du finne hva som er viktig å tenke på og hvilke feller man unngår ved kjøp av bruktbil.

http://www.naf.no/no/Kjope-eller-selge-bil/Kjope-bil/Sjekkliste/

Stianmh svarte:

02 februar 2009 - kl. 15:29
Man må passe på at serviceheftet er komplett, at det er kvitteringer på alle reperasjoner. Sjekke "reisverket" på bilen, dvs de viktigste komponentene som gjør at bilen holder seg oppe er frie for rust. Spesielt i kanaler og skjøter!

Anbefales på det sterkeste å ta en NAF kontroll før du skriver under, samtidig som selgeren SKAL opplyse alle feil den personen vet om i kjøpskontrakten.

Kjøper du bil av butikk så vil jeg anbefale deg å få med så mye ekstra garanti som mulig. noen butikker selger inntil 5 års garanti for 3000-4000 kr ekstra. Det anbefales på det sterkeste.

Sjekk grundig at bilen ikke har noen heftelser, og at lakken bør sjekkes relativt grundig. Finner du ganske klare nyanseforskjeller i lakken så kan det være at bilen har vært i en ulykke!

Selger må legge all info på bordet!

Og lykke til videre!

Erlingen svarte:

31 januar 2009 - kl. 20:14
det er mye.. men her under har du en link til noe som kalles ; "bruktbilfellene"!
Sjekk den ut.

REA svarte:

01 februar 2009 - kl. 12:59
det er best å kjøpe hos forhandler for å ungå å bi lurt. men kjøper du privat må du ha bruktbiltest
fra autorisert verksted og sjekk km teller er den for lav kan den vere jukset med å er den for høy kan det bli masse reprasjoner på div slitedeler på motor. å sjekk for heftelser...

saugeogbjr svarte:

31 januar 2009 - kl. 22:54
Hei!:)
Når jeg kjøpe min bruksbil altså en volvo 240 så sjekka vi under stelle på bilen og rust foreks.
ja og årsmodell og åssa papirer på bilen eiere som har hatt bilen før og også få ut de viktiskgste tingene om bilen!
Mvh Jørgen

Hotrod svarte:

01 februar 2009 - kl. 02:07
Sjekk om det er heftelser.
Kontakt biltilsynet, og få en liste over bilens tidligere eiere, og spør dem om bilen
Sjekk at du alltid handler med bilens eier.
Kontakt et verksted, og få en sjekkliste over vanlige feil ved den bilen du vil kjøpe.
Ha gjerne en bilkyndig person med deg ved bruktbilkjøp.
Bruk alltid kjøpekontrakt ved bilkjøp.
Sjekk serviceheftet.
Se etter rust, og da tenker jeg på uderstellet, og ikke den brune prikken en ofte finner ytterst på hengerkula.
Er bilen påkostet noe, spør etter kvitteringer, og spør kjerne hvordan de merket feilen(e).
Garantier, skal fremkomme i kontrakten, så sjekk om det er garanti på noe.
Sjekk om den har hatt kollisjonsskader, når du snakker med tidligere eiere.
Handler du privat, krev å få kopi av kvitteringer på dyrt ekstrautstyr. (Felgpakker, stereo o.l. kan være tyvgods.)
Få alltid kvittering for kjøpesum, eller for hvert innbetalt beløp, ved delbetaling.

Dette er en sjekkliste jeg selv bruker, og i tillegg spør jeg om det er greit at jeg sjekker bilen for feilkoder.
Nekter selger meg å avlese bilens feilkoder og dens reelle km.stand, kjøper jeg ikke bilen.
Jeg er av den oppfatning at selger har noe å skjule, dersom jeg ikke får bruke min egen scanner for å avlese km.stand og feilkoder.

Ønsker du å kjøpe en scanner, koster de beste fra kr 2000,- og oppover.
Selv bruker jeg en til kr 3000,- og den har funnet alle feilene jeg har klart å plante på en bil.

wille-willy svarte:

01 februar 2009 - kl. 03:12
svart bra her fra før,,,
kilometerstand kan være grei og sjekke, det kan fort gi en indikasjon på hva som må gjøres etterhvert, med tanke på motoror bærekuler osv, å ha et naf medlemskap med tanke på at du kan bli stående, gjelder om du har aldri så ny bil også men faren øker for hver kilometeren telleren viser, men stor forskjell på biltypen. ford har aldri laget noen bra diesel motor om du tenker på kjøpe det,

flere nyere biler det er lett og stille tilbake speedometer på så sjekk etter noe slitt interiør i forhold til hvor langt den har gått, skjer på sjofør setet som regel,

det kommer jo an på hva slags brukt bil også du skal ha da om det er en til 5000 eller om det er en til 200 000 en bruktbil er jo så mangt,

regavgiften er sikkert noe å tenke på om du skal ha en bil som er rundt 10-12 år så er det stor forskjell i omregistrering

og aner du så mye som en smule ugler i mosen så se litt lenger etter en annen og handle med mye lureri i dag!

og en gammel bmw som har gått over 250 / 270 000 kan du bare glemme (i følge mine venners dårlige erfaringer da! 5 bmw biler brann, streiket med topp pakninger rust og mye slit osv osv

framhjulstrekkbiler bør du være oppmerksom på om det kommer knepping eller ulyder da du svinger skarpt i kryss og kjører i gang osv,,,,, ellers kan det bli mange tusen i snarlige reperasjoner mye å tenke på, lytt til erfarne bil folk du kjenner eller stoler på, ev en uavhengi 3, part som naf el, selv da er det ingen som har noen garantier , noe jeg selv fikk merke på torsdag da bærekula hoppet av, biløs til ca mandag! lykke til

DET VIKTIGSTE ER AT EVENTUEL PARTNER GODTAR BILEN ELLERS BLIR DET ET H.....!
og du får høre det vær gang det skjer noe med bilen ol. så planlegg godt