Er det farlig å løfte tungt når man er gravid?

Stilt av mac75 – 19 oktober 2009 - kl. 21:50 Helse, sex og samliv > Graviditet og fødsel

Det er for sent å svare på dette spørsmålet

Vilma svarte:

20 oktober 2009 - kl. 11:07
Det er normalt ikke farlig å løfte tungt når du er gravid. (Hvor tungt er tungt?) Graviditeten i seg selv er ikke til hinder for å bruke kroppen normalt. Jeg forstår at du er redd for å utsette deg selv og fosteret for alvorlige ting, men farlig er det ikke.

Nå skal det selvfølgelig sies at dersom du har et svangerskap der det er risiko for for tidlig fødsel; du har tvillinger, du har svak livmorhals - så vil du ikke løfte så tungt. Om du har det, så regner jeg med at du kjenner til det etter å ha vært hos kontroll hos lege/jordmor.

Når du løfter økes presset i magen - særlig mot bekkenbunnsmuskulaturen. Det er et lurt knep (for alle kvinner) å knipe sammen bekkenbunnsmuskulaturen like før og mens de skal stramme/strammer magemuskelene (enten trening eller løfting, nysing eller latter). Bekkenbunnsmusklene er sårbare under og etter en graviditet, og bør trenes daglig for å være sterk og god. En sterk og god bekkenbunnsmuskulatur gjør fødselen lettere, så begynn trening av den jo før jo heller.

Det du bør passe på når du skal løfte noe, er å bruke rett løfteteknikk - eller aller helst forflytte heller enn å løfte. Dette gjelder for alle - også gravide :-) Det er mange lure knep:
- legg håndklær under det du skal flytte og dytt det bortover heller enn å bære det
- passe på at ryggen er rak og at vekten legges på lårene heller enn ryggen
- holde det du skal flytte så nær kroppen din som mulig

Lykke til.

Milde svarte:

19 oktober 2009 - kl. 22:13
Derom strides de lærde, men det kan du lese om her:

http://mammanett.no/graviditet/kan_det_skade_fosteret/tunge_loeft_ved_graviditet
http://forum.snartgravid.com/archive/index.php/t-68340.html
http://www.lommelegen.no/327040/gravid-er-det-skadelig-med-tunge-loft
http://forum.snartgravid.com/archive/index.php/t-31472.html


jeg vil tro at så lenge du løfter riktig og planlegger løftene så vil det gå bra.

KrisLP svarte:

20 oktober 2009 - kl. 09:39
Ut i fra spørsmålet ditt er jeg noe usikker på om du mener under trening eller ved daglige gjøremål hvor du av og til må løfte tungt.
Det er en fordel å trene styrke når du er gravid. Spesielt ryggen er viktig da den får en ekstra belastning når magen blir større. Men det er veldig viktig at du ikke trener for tungt. Du skal ikke presse deg til det ytterste. Moderat trening er bra.
Det samme gjelder tunge løft i hverdagen. Fint om du ungår det. Tror det er ganske individuelt hvor mye du tåler. Om du har trent styrke fra før tåler du nok en større påkjenning enn om du aldri har trent. Jeg personlig har trent styrke i mange år og har aldri hatt bekkenløsning. Har tre barn og har av og til vært nødt til å bære på toåringen da jeg var høygravid. Dette er ikke noe jeg vil anbefale andre å gjøre. Men ikke alltid lett og la være i visse situasjoner :)

Tango svarte:

19 oktober 2009 - kl. 22:37
Du kan løfte inntil 10 kg uten fare for deg og fosteret. Lev som normalt, men ta hensyn til at du er gravid.

Tobben100 svarte:

19 oktober 2009 - kl. 23:26
.