Gymleker

Jeg skal ha gymtimen i klassen i morgen. Det er en 9. klasse. Jeg vil helst ikke ha kanonball, stikkball, fotball eller håndball - siden det er noe vi har hatt ofte. Får karakter så vil helst ha noe spesielt.

Noen som har noen forslag? Takk på forhånd.
Følg dette spørsmålet

Det er for sent å svare på dette spørsmålet

oysteinm svarte:

23 mars 2012 - kl. 20:06
Først og fremst: Start planleggingen tidligere enn kvelden før. Du fikk nok vite om oppgaven tidligere enn dagen før, med tanke på at du skulle kunne forberede deg godt. Hvis du er interessert i gode karakterer, bør du vise det ved å bruke tiden du er tildelt best mulig.

Alle forslag nedenfor kommer antagelig for sent, ettersom du hadde gymtimen idag.
Fra læreplanen (lista over det som elevene skal lære) kan du få noen forslag. Her står det blant annet at det skal være en rekke idretter, både lagidretter og individuelle. Jeg vet ikke hvordan været er hos dere, men hvis det er sånn passe pent kan friidrett gjennomføres. Både hopp og kast er aktiviteter som kan egne seg. Jeg tenker her på lengdehopp, høydehopp, liten og stor ball, diskos, slegge. Skolen har kanskje utstyr for slikt. Høydehopp kan gjennomføres innendørs. Ulempen ved slike individuelle aktiviteter er at det fort kan bli mye stilleståing mens elevene venter på tur. Av lagidretter kan kan raskt nevne: volleyball, innebandy, basketball.
Noe annet hentet fra læreplanen er dans. Dans kan være så mye. Det er ikke sikkert du er så interessert i pols og twist, men som læreplanen beskriver: Det kan også være "dans frå ungdomskultur". Ja, nå vet jeg ikke hva ungdommen nå om dagen danser, men det vet sikkert du.
Det er også mulig å gjennomføre aktiviteter knyttet til friluftsliv, det inngår i faget det også. Hvis skolen ligger i nærheten av et område som kan brukes til orientering er bruk av kart og kompass et passende innhold for en gymtime. Men en tur i skogen er også innenfor fagets rammer.

Det er dessuten ikke hvilken aktivitet du har velger som gir deg bedre karakter, det er hva du har tenkt på forhånd, og hvordan du gjennomfører timen som teller. Du kan godt få toppkarakter med fotball, selv om ti andre har hatt det før deg. Det handler om hvordan du legger opp timen og hva du fyller timen med. Hvis du bare har oppvarming og så fotballkamp resten av timen, viser du at du har tenkt lite. Hvis du derimot legger opp til øving på sentrale ferdigheter, som sentring, mottak av ball, dribling osv. er det mer tydelig at du har gjort deg noen tanker om kroppsøving og hvordan timen kan og bør gjennomføres.

Lykke til!